Aktuelt

- Vildbjerg Revy 2014

KONTAKT

Formand Kirsten Aastrup tlf. 97133552/25678595 eller kirstenaastrup@hotmail.com

Fra ide til opsætning

Vildbjerg Amatør Teater vil gerne lave teater, så hvis du går og pusler med en ide om et teaterprojekt, af den ene eller den anden art, vil vi gerne hjælpe dig.

Vi har prøvet at lave en oversigt over nogle af de ting det kræver at lave et teaterprojekt, både generelt set, men også i forhold til at lave det i Vildbjerg Amatør Teate - og husk, at vi hjælper dig gerne!

Præmis/mål

Hvem henvender man sig til og hvor vil man hen med det man laver? Hvad er målet med projektet?

Regi/forening

Hvad er bestyrelsens betingelser/forventninger til projektlederen og omvendt?

Stykket

Hvor mange skal deltage?  Mænd/kvinder? Hvor langt er stykket? Hvor mange akter og sceneskift. Er der nogle bestemte betingelser der skal overholdes i henhold til forskellige afgifter og krav fra forlaget? (Forfatterafgift, opførselsafgift, leje af rollehæfter)

Musik

Skal der til stykket bruges musik? Skal der være et orkester eller CD? Hvilke musikere skal der bruges og hvad er betingelserne (økonomi)? Koda-afgift.

Økonomi

Udnævn én kasserer, der har ansvaret for økonomien.

Fonde, sponsorer og annoncører. Skal der søges underskudsdækning hos kulturelt samråd?

Billetsalg. Leje af lokaler, lyd og lys. Sminke                               

Spillested

Lokale – kræver stykket noget specielt ude/inde. Mørklægning. Scenetæppe. Tribunepladser. Lofthøjden vedr. lyssætningen.

Scenografi

 

Scenograf. Hvem skal bygge scenen? Hvad er økonomien og hvor kommer det fra (skaffes og leveres retur)?

Kostumer

 

Kostumier. Hvem køber/låner det og leverer det tilbage?

Sminke/hår

 

Hvilket sminke skal der bruges (afhænger af lyset) og stykket. Hvor kommer det fra og hvor meget skal der bruges. Der skal også bruges noget at tage det af med igen.

Lyd

 

Skal der bruges mikrofoner til sangere og musikken. Hvilke?

Lydeffekter? Hvem skaffer det og leverer det tilbage igen?

Skal der en person til at styre dette?

Lys

 

Hvem laver en plan over hvilket lys der skal bruges og hvem lejer/låner og styrer anlægget?

Rekvisitter

 

Hvem laver en rekvisitliste og hvem skaffer (låner/køber) rekvisitterne?

PR

 

Hvem laver plakaten og hvem hænger den op og hvor skal de hænges op? Omtale i aviser og tv? Omtale andre steder? Hvem skal ”fodre” de forskellige medier?

Billetter

 

Skal der laves en billet til forestillingen eller hvordan holder man styr på antal? Hvem laver? Hvem trykker? Hvem sælger og hvem står i indgangen?

Hvem sørger for byttepenge og salg ved indgangen?

Forplejning

Skal der være nogen forplejning til lange øvedage/forestillinger og i givet fald til hvor mange?

Oprydning

Hvem sørger for at alt bliver ryddet op og gjort rent og leveret tilbage efter øveaftener og forestillinger?

Salg

Skal der sælges mad eller øl/vand på spilleaftner? Hvem skal gøre det og vær opmærksom på at der skal søges spiritusbevilling hos politiet. 

 

 

Hvis der ansøges fonde, DATS, kommunen osv., skal bestyrelsen orienteres inden ansøgningen sendes. Husk at alle kvitteringer skal gemmes og afleveres til bestyrelsen for at kunne få eventuel refusion.

Det er ikke indviklet at lave et teaterprojekt, men der er mange ting man skal huske. Derfor er denne oversigt tænkt som et redskab, der kan hjælpe en i processen og selvfølgelig give et indblik i hvad det vil sige at lave et teaterprojekt.

Har du stadigvæk lyst til at lave et projekt, så kontakt endelig foreningens formand.